Forum Modelarze Ziemi Lubuskiej - Forum modelarskie

 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy  GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Mini Cooper - historia samochodu

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Modelarze Ziemi Lubuskiej - Forum modelarskie Strona Główna -> Samochody
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Kuba93
Site Admin
Site Admin



Dołączył: 31 Paź 2007
Posty: 192
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lubsko

PostWysłany: Pią 21:36, 11 Kwi 2008    Temat postu: Mini Cooper - historia samochodu

Jako, że od niedawna wręcz kocham ten samochód, pozwolę sobie trochę o nim podyskutować Smile

Mini to mały samochód produkowany przez British Motor Corporation (BMC) i jej następców od 1959 aż do 2000 roku. Jest bez wątpienia najbardziej popularnym i najlepiej rozpoznawalnym samochodem produkcji brytyjskiej. W roku 2001 został zastąpiony przez Nowe MINI. Pierwotna wersja tego samochodu zyskała sobie miano kultowej i stała się ikoną lat 60. XX wieku, a jego przedni napęd pozwalający zaoszczędzić przestrzeń wpłynął na generację konstruktorów pojazdów. W prestiżowym międzynarodowym konkursie na "Samochód XX wieku" zajął 2. miejsce, ustępując tylko Fordowi T.

Charakterystyczne dwudrzwiowe nadwozie zostało zaprojektowane dla BMC przez Aleca Issigonisa. Pojazd był pierwotnie wytwarzane w fabrykach w Longbridge i Cowley w Wielkiej Brytanii, a później także w Hiszpanii (Authi), Australii, Belgii, Chile, Jugosławii, Portugalii, Republice Południowej Afryki, Urugwaju, Wenezueli i we Włoszech. Mini pierwszej generacji (Mk I), doczekał się trzech znaczących modernizacji na: Mini drugiej generacji (Mk II), Mini Clubman i Mini trzeciej generacji (Mk III). Ponadto produkowano go seryjnie w różnorodnych wersjach nadwoziowych, m.in. kombi, pickup, van czy też podobnej do terenówki rekreacyjnej wersji buggy nazywanej Mini Moke. Mini Cooper i Cooper S były sportowymi odmianami modelu, z sukcesami startowano na nich w wielu rajdach, trzykrotnie Mini wygrało Rajd Monte Carlo.

Producent British Motor Corporation oraz kolejni jej następcy (British Motor Holdings, British Leyland, Austin Rover, British Aerospace, BMW, MG Rover) oraz Innocenti i Authi

Premiera kwiecień 1959

Okres produkcji sierpień 1959 - październik 2000

Miejsce produkcji Longbridge (Wlk. Brytania)
Cowley (Wlk. Brytania)

Następca MINI Austin/Rover Metro

Segment A

Typy nadwozia
2-drzwiowy sedan
2-drzwiowe kombi
2-drzwiowy van
2-drzwiowy pickup

Silniki benzynowe, BMC serii A, 850–1275 cm³
Skrzynia biegów 4-stopniowa manualna
4-stopniowa automatyczna

Długość 3050 mm (sedan)[1]
3400 mm (kombi i wersje użytkowe)

Szerokość 1400 mm

Wysokość 1350 mm

Masa własna 617 - 686 kg

Rozstaw osi 2040 mm (sedan)
2140 mm (kombi i wersje użytkowe)



Kiedy w 2000 roku zakończyła się produkcja oryginalnego Mini, BMW (nowy właściciel marki) zapowiedziało produkcję jego następcy – nazywanego BMW MINI lub Nowe MINI. Jednakże marką, a zarazem nazwą nowego samochodu jest MINI (pisane wielkimi literami).

Wielu entuzjastów oryginalnego Mini odrzuca twierdzenie, iż nowy MINI jest naturalnym następcą klasyka z 1969 roku. Inni po prostu nienawidzą go. Jeszcze inni, stali się pierwszymi nabywcami nowego MINI. Jest wiele przyczyn, przez które nowy samochód postrzegany jest negatywnie. Jedną z nich, jest opinia, że produkcja klasycznego Mini mogła być kontynuowana jeszcze przez wiele lat, gdyby producent nie został zmuszony do ustąpienia miejsca dla nowego MINI. Nowy samochód jest większy od oryginalnego Mini. Jest 55 cm dłuższy, 30 cm szerszy i waży 1050 kg, czyli o około 400 kg więcej. To, w połączeniu z odejściem od spartańskiego minimalizmu oryginału jest powodem obiekcji wielu fanów tej marki. Inni czują się urażeni tym, że niemiecki koncern BMW przejął prawa do tak związanej z brytyjska motoryzacją marki. Jednakże, wielu użytkowników Mini wyraża odmienną opinię o nowym aucie, mówiąc, że jest on "pełnoprawnym" sukcesorem klasycznego pojazdu. Twierdzą oni przy tym, że jest on jedyną koncepcją, która pozwala kontynuować produkcję kultowego samochodu z zachowaniem współczesnych norm bezpieczeństwa i standardów produkcji. Wiele klubów miłośników Mini zabroniło wstępu MINI na swoje spotkania. Inni nie ustają w poszukiwaniu entuzjastów samochodów z obu obozów. Takie zjawisko nie dotyczy tylko społeczności użytkowników Mini. Jest typowe także dla innych samochodów w stylu retro nawiązujących do nieprodukowanych już klasyków (np. Volkswagen New Beetle).

3 kwietnia 2007 roku, po sześciu latach produkcji, z taśmy produkcyjnej fabryki w Oksfordzie zjechał milionowy egzemplarz MINI. Wytworzenie takiej liczby samochodów w przypadku klasycznego Mini trwało miesiąc krócej.



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Kuba93 dnia Pią 21:46, 11 Kwi 2008, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
konrad
Site Mod
Site Mod



Dołączył: 31 Paź 2007
Posty: 141
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lubsko

PostWysłany: Pią 23:48, 11 Kwi 2008    Temat postu:

Mi się bardziej podoba ten starszy,ale oby dwa są fajne...

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Kuba93
Site Admin
Site Admin



Dołączył: 31 Paź 2007
Posty: 192
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lubsko

PostWysłany: Pią 23:56, 11 Kwi 2008    Temat postu:

Ja wole nowsze ^^

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Modelarze Ziemi Lubuskiej - Forum modelarskie Strona Główna -> Samochody Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Regulamin